A DÉL-BUDA-RÁKOSPALOTAl METRÓRÓL
 

 

Úgy hírlik (Esti Hírlap 1989. VII.4), hogy a dél-buda-rákospalotai metró ügye már augusztusban a kormány elé kerül. Mégpedig, ahogy az évtizedek óta szokás, alternatívák nélkül. Mintha Budapest tömegközlekedési gondjainak egyetlen lehetséges megoldása volna ennek a metrónak a sürgős megépítése. Pedig ez súlyos tévedés. Nagyon fontos volna látni, hogy van másféle lehetőség is. Ez azonban nem kerülhet szóba, mert a közlekedéstervezés a komplex hálózatfejlesztési stratégiának más alternatíváját soha nem vizsgálta meg, csak azt, amit a jelentkező igények közvetlenül kikényszerítenek. Ez egy ördögi kör, hiszen az igények törvényszerűen mindig a területi centralizáció irányába mutatnak, amely húzza lefelé az országot, fékezi a gazdasági kibontakozást, és hajtja előre a környezet pusztulását..

A dél-buda-rákospalotai metró fő fogyatékossága, hogy indokolatlanul nagy mértékben növeli a közlekedéshálózat centralizáltságát. Ennek következtében rendkívül költséges fejlesztési kényszerfolyamatokat indít meg, illetve erősít fel; tovább növekednek a főváros rendszerének fenntartási költségei, pedig ezek már ma is szinte elviselhetetlen terhek az ország számára (csak a BKV évi támogatása 10 milliárd Ft); elszalasztunk egy lehetőséget, hogy több száz hektárnyi dél-budai, észak-csepeli, dél-pesti területet központi adottságúvá, magas értékűvé tegyünk.

Ha Dél-Budát Észak-Csepelen keresztül kötnénk hozzá a pesti metróhálózathoz - híddal, úttal, gyorsvillamossal -, ez óvatosan is 10 milliárd Ft-ra kalkulálható telek- és ingatlanérték-növekedéssel járna, nem igényelné metró építését, megoldaná a dél-budapesti közúti kapcsolat kérdését és Csepel Pesthez való kapcsolódásának régi problémáját (Kvassay út, Soroksári út, Könyves Kálmán körút) is.

A jelenlegi súlyos helyzetben azonban a kérdés ennél is egyszerűbben vetődik fel: valóban a metró volna most legsürgősebb feladataink egyike? Nem kellene alaposabban átgondolni, hogy ez a beruházás az egész országban végbemenő gazdasági és társadalmi folyamatokat kedvezően vagy kedvezőtlenül fogja-e befolyásolni?

Jó volna, ha a kormány nem sietné el a döntést erről a monstre beruházásról.

Benyó Bertalan

Világ 1989.augusztus 24.

nyitóoldal