A forint és a közlekedéshálózati centralizáció

Azt mondják a „szakértők" (Magyar Hírlap, 2011. 09. 22., Egyre közelebb a háromszáz- ••), „akár háromszáz forintos eurót is kitermelhet a honi gazdaságpolitika". Még mintha célozgatnának is a „szakértők", hogy lám-lám, jobb lett volna tavaly csínján bánni az IMF-fel: „Németh Dávid, az ING Bank vezető elemzője szerint a forint... most már gyengébb, mint a tavaly nyári IMF-távozás után".

Ez azonban így meglehetősen felületes értékelés. (Az aktualitáson nem változtat, hogy az óta már a háromszáznak is bőven fölötte vagyunk, nem változtat az IMF-fel fenntartott viszonyunk változása se, és a leminősítéseink se.) A „szakértők" – óvatosságból – sem arra nem tesznek kísérletet, hogy megmondják, miért romlik ennyire a forint, sem arra, hogy megmondják, mit kellene tenni. Persze nem is igazán a gazdaságpolitikával van baj. Megteszik azt a gazdaságpolitikusok, amit – végletekig kifosztott helyzetünkben – megtehetnek. Egyáltalán nem úgy tűnik, mintha az őket szapuló „szakértők" többre lennének képesek. A baj azzal van, ami kívül esik a gazdaságpolitika hatókörén, de a gazdaságpolitikai szakértők látókörén is. Tudniillik azzal, hogy a forint értékét emelni csak úgy lehetne, ha a nemzetek fölötti nagytőkétől független saját tőkét tudnánk teremteni. A budapesti „Cityn" kívüli egész országnak az értékét megemelve, azáltal, hogy oldjuk a közlekedéshálózati centralizációt. A közlekedéshálózat minden emberi – társadalmi, gazdasági, kulturális – folyamatnak fizikai kényszerpálya-hálózata. A fejlődésnek is. A piacmozgásnak is. A lefektetett, megépített sínek, pályák, hidak, alagutak – minden mozgás irányát mereven behatároló – hálózatáról van szó. Még a tetejében a közlekedéshálózat alakítása az egyetlen dolog, amely az állam kezében, hatalmában van, és nem kizárólag a nemzetek feletti nagytőkéében.

De akkor miért folyik tébolyult mértékben, sőt növekvő tempóban tovább a közlekedéshálózati centralizáció? Miért folyik tovább fennakadás nélkül a — soha semmiféle megtérüléssel nem igazolt, csak az ország terheit növelni tudó — metró építése (talán, mert zsúfolt a 7-es busz?), a HÉV-ek és a fogaskerekű beerőltetése a központba, mélygarázs a Kossuth téren meg ilyenek, s közben miért nem történik egyetlen lépés se, még ha semmibe sem kerülne, akkor se, a centralizáció oldása érdekében? Azért, mert a technokrácia, amelynek a fejlesztés, tervezés – párttól, kormánytól függetlenül – irányítása alatt van, teljes egészében a centralizációban van érdekelve. Ez biztosítja, szilárdítja egzisztenciáját. Ez teszi lehetővé a nagy bombasztikus beruházásokat, amelyeknél csak az a fontos, hogy nagy pénztömegeket mozgassanak meg. Nem számít, hogy ezek a nagyberuházások a budapesti „Cityn" kívüli egész országnak tovább szűkítik a mozgásterét, cselekvési, döntési lehetőségeinek a körét, tehát tovább apasztják az ország értékét.

És ezekért a döntésekért senkinek nem kell felelősséget vállalnia nevével, személyében, nyíltan a társadalom felé. Válaszkényszerben mindenki csak felfelé van. Felettesei felé, a feletteseinek a felettesei felé, fel egészen a nemzetek feletti nagytőkéig. De nemcsak a számonkérés lehetősége nincs meg a személyes és nyílt felelősségvállalási kötelezettség hiánya miatt. Nincs is, aki számon kérjen. Hiányzik a közgondolkodásból annak a tudata, hogy a területi, közlekedéshálózati centralizáció, a piac és a hatalom végzetes mértékű cityre összpontosulása a pusztulás felé sodorja az országot.

A technokrácia hatalma mindaddig kikezdhetetlen, és a globális tőkével szemben mindaddig tehetetlenek vagyunk, amíg általánosan elismert tétel nem lesz, hogy:

— a területi, közlekedéshálózati centralizáció a kártékony, romboló növekedésnek legfőbb gerjesztője;

– a technokrácia, amellett, hogy a globális tőke kitartottja, a területi centralizáció közvetlen haszonélvezője, és mint ilyen virulens parazitája a rendszernek;

– a demokráciának (magyarul néphatalom), de a legitimációnak és a szuverenitásnak is alapfeltétele az értelmiség személyes és nyílt felelősségvállalása, válaszkényszere.

 

BENYÓ BERTALAN

Kapu 2012./1.sz.

nyitóoldal