Olvasói levél
 

Budapest (és az ország) közlekedési hálózata páratlan mértékben centralizált. A centralizáció miatt a centrumban végletesen földúsulnak a nagy forgalmat igénylő fejlesztések, s közben a lakások nagy tömege csak mind távolabb helyezhető el a központtól. A központi kerületekben folyamatosan nő a munkahelyek s csökken a lakók száma. A központban egyre nő a forgalom, a periférikus területek közötti kapcsolatok pedig háttérbe szorulnak. (Tehát mind nagyobb tömegeknek mind messzebbről kell a központba, ill. a központon keresztül utaznia. De árut, vizet, energiát is mind többet, és mind messzebbről kell a központba beszállítani, szemetet, törmeléket kiszállítani.) Mind nagyobb lesz tehát a rendszer fenntartásának energia- és eszközigényessége, költségessége, ezen belül a tömegközlekedés dotációja és/vagy tarifája. A centralizáció folyamatát az utóbbi évtizedekben a metróépítés gyorsította fel a legerősebben. Egyrészt a rendkívüli beruházásigényessége miatt, másrészt mert minden korábbinál következetesebben sugaras hálózatot alakítottak ki vele. Nem kellene jobban meggondolni: tényleg annyira sietnünk kell-e az újabb - szintén a központon átvezető - metró építésével?

Benyó Bertalan

HVG 1989.10.21. 2.o.

nyitóoldal