Titkos metrószerződés?
November 22-én a közlekedési miniszterek európai konferenciájára Párizsba utazik Derzsi András közlekedési és postaügyi miniszter. A látogatást — mint egy korábbi interjújában jelezte — felhasználja arra, hogy a Matra- Transportnak Párizstól kormánygaranciát kérjen: a francia nagyvállalat ugyanis meghitelezné a Dél-Buda—Rákospalota metróvonal mintegy 30 milliárd forintos költségét. Mint a miniszter kifejtette: a francia cég négy év alatt építené meg a metróvonalat. A magyar félnek a hitel harmadát kellene pénzben törlesztenie, a fennmaradó részre a franciák koncessziókat kapnának: üzemeltethetnék az általuk épített vonalon a metrót, s részesülnének a bevételből, továbbá üzletközpontokat, szállodákat építhetnének budapesti ingatlanokon. „Mire a párizsi tárgyalások megkezdődnek, a magyar—francia szakértői bizottság kidolgoz egy tanulmányt, s a kormány döntése alapján jövőre megkezdődhetnek a munkák" — nyilatkozta a miniszter. A parlament október végi ülésszakán Bozsó Lajosné képviselő interpellált e titokzatos szerződési terv ügyében, de Udvari László államtitkártól csak kitérő választ kapott. Az ügyben két városépítő mérnök levelet intézett Németh Miklós miniszterelnökhöz. Ebben megkérdőjelezik a metróépítési koncepció szakmai létjogosultságát, miután az elsőrendű cél a Belváros zsúfoltságának enyhítése, s ezt a peremkerületek közlekedésének alapvető korszerűsítésével, az ottani ingatlanok felértékelődésével lehetne elérni. A metróépítés érdemi alternatívájával, például a peremkerületekben felszíni gyors- villamos-vonal építésével az illetékesek nem foglalkoztak. „Újabb Bős—Nagymaros fenyeget, nem szabad a szakmai, illetve a széles körű közvéleményt kész helyzet elé állítani, egyszerűen bejelenteni, hogy indul egy 30 milliárd forintos beruházás" — mutatott rá a HVG-nek adott nyilatkozatában a levél két szerzője, Benyó Bertalan és Miklóssy Endre, a Városépítési Tudományos és Tervező Intézet munkatársai.
HVG 1989. november 11. 7.o.