Mióta megkaptam legutóbbi leveledet, amelyben küldtél
nekem egy szemelvényt Levis Munford „The city the history” címû
könyvébõl, ezt a kimásolt fejezetet többször
is elolvastam. Rendkívül érdekes volt.
Van azért egy kínzó hiányérzetem.
Nincs vele kontaktusom. Nem fûzhetek hozzá megjegyzést,
nem tehetek föl kérdést. Pedig lenne mit. A fejezet
legelsõ mondata: „A nagyváros hipnotikus vonzereje onnan
ered, hogy valaha a nemzeti állam eszköze és szuverén
hatalmának jelképe volt.” Ez az eredetösszefüggés
így felületes megállapítás.
„A nagyváros hipnotikus vonzereje onnan ered”, hogy csomópontja
a társadalmi mozgások kényszerpályahálózatának,
az utak, vasutak, viziutak, légifolyosók hálózatának.
Ez egészen odáig visszavezethetõ, hogy az egész
világ mozgás. Amikor a világ keletkezett, mozgás
keletkezett. A teljes egészen belül a mi világunkat
a tér és az idõ különíti el, ami
együtt mozgás. Maga az ember is, már ami belõle
a tér és idõ keretei közé szorítva
él, mozgás, elképzelhetetlenül összetett
mozgás. De mozgás, végtelenül összetett
mozgás a társadalom, az emberiség és a fejlõdés
is. Ennek pedig legmagasabb szinten összetevõi az emberi közlekedési
formák, a közúti, vizi, vasúti, légi közlekedés.
Az utak, vasutak, vizi és légiutak hálózata
tehát a társadalmi fejlõdésnek, mint mozgásrendszernek
a kényszerpályahálózata. Nos ennyire mélyreható
az a kölcsönös okozati összefüggés, amely
a központ és a környezete viszonyának fejlõdése
és a közlekedéshálózat között
fennáll.
A két eredeztetés között óriási
különbség van. Ameddig azt hiheted, hogy a nagyváros
vonzereje az állam, a hivatal viselkedésére, szándékaira
vezethetõ vissza, azt gondolhatod, ezt a vonzerõt lehet csökkenteni
hivatali eszközökkel. Ha pedig tudod, hogy a nagyváros
vonzereje mennyire mélyen a fizikai valóságban gyökerezik,
hogy micsoda mindent elsöprõ lendületû öngerjesztõ
folyamatról van szó, belátod, hogy a közlekedéshálózati
centralizációt enyhíteni képes beavatkozás
nélkül semmit se lehet tenni.
Szeretettel üdvözöllek
Benyó Bertalan
Budapest, 1999-04-01