„Teljes gőzzel" épül a 4-es metró. De
miért?
A lap novemberi számában megjelent egy cikk „Teljes gőzzel halad a
4-es metró építése" címmel.
„Egy mai európai nagyváros közlekedése a motorizáció fejlődésével a
város térbeli terjeszkedésével ma már elképzelhetetlen a korszerű közösségi
közlekedés megvalósítása nélkül. Az egyre fokozódó környezetszennyezés miatt, a
kötöttpályás közlekedés föld feletti és föld alatti megoldásai jelentik a
legkedvezőbb jövőbe vezető utat. Budapest közlekedésének mindennapi
tapasztalata egyértelműen bizonyítja, hogy szükséges a metróhálózat
bővítése."
Bevezetőül ezzel a három mondattal igazolja a cikk a 4-es metrót. Eltekintve
attól, hogy ezek az üres frázisok egyáltalán nem igazolják a 4-es metrót, sehol
egy árva szó arról, hogy ki fogja ezt kifizetni (meg nem térül, az biztos).
Arról se, hogy mennyibe fog ez kerülni. Arról se, hogy mennyibe került eddig. A
szerint, amit a becsléseikről utoljára olyan fél évvel ezelőtt bevallottak, a
4-es metró 490 milliárd Ft-ba kerülne (Persze azt el is kellene hinni, hogy
ennél nem több, akár százmilliárdokkal). Ehhez gondoljuk csak meg, a városi
közlekedés-fejlesztésre az EU 2013-ig összesen 500 milliárd Ft-ot adhat egész
Magyarországnak.
Az állammal, nemzettel, közösséggel szembeni felelőtlenség abban csúcsosodik
ki, hogy a szerző azt írja: ez a metró „felértékeli a környezetében lévő
ingatlanokat". Ez bizony igaz. De azt a szerző is tudja, hogy a pénzügyi
feltételek - enyhén szólva - tisztázatlanok, és hogy a város vezetése arra
készül, eladja a legértékesebb, belső ingatlanokat, és ebből fedezi a 4-es
metró költségeit. Az a tőke tehát, amely ma fedezi a 4-es metró építését,
megkapja azokat a belső ingatlanokat, amelyek értékét ez a metró fogja
továbbemelni. Ez a tőke ily módon megtöbbszöröződik, és a hatalmi szférába
emelkedik. Kockázat semmi, hiszen akik Budapest központját megveszik, azok az
egész ország feletti gazdasági és politikai hatalmat is megveszik. Az országból
kisajtolható extraprofitjuk számára pedig a határ a csillagos ég.
Akkor végül is kinek lesz ez a metró jó? Mármint ezen a tőkén és a közreműködőkön kívül. Még az is kérdéses, hogy annak a néhány százezer embernek (a 10 millióból) az utazása, aki használni fogja, lényegesen gyorsabb és kényelmesebb lesz. A legdurvább hamisítás a környezetszennyezésre való hivatkozás. Egyértelmű, hogy a környezeti terhelést a központi metró hatalmas mértékben növeli, hiszen a közlekedéshálózati centralizációt semmi annyira nem erősíti, mint a központi metró. A közlekedéshálózati centralizáció pedig a forgalom ill. a fogyasztás növekedésének legfőbb gerjesztője. A kérdésre, hogy miért épül a 4-es metró, a legegyenesebb válasz az volna: Azért, hogy a központ forgalmát, átjárhatóságát tovább növeljük. Persze a felszíni gépjárművek számára is. A központba befutó felszíni járműsávok átbocsátó képessége a metrónak köszönhetően legalább 1/3-ával fog megnövekedni. Szóval a 4-es metró nagyszabású lehet, de emberséges nem.
BENYÓ BERTALAN