„Teljes gőzzel" épül a 4-es metró. De miért?

A lap novemberi számában megjelent egy cikk „Teljes gőzzel halad a 4-es metró építése" címmel.

„Egy mai európai nagyváros közlekedése a motorizáció fejlődésével a város térbeli terjeszkedésével ma már elképzelhetetlen a korszerű közösségi közlekedés megvalósítása nélkül. Az egyre fokozódó környezetszennyezés miatt, a kötöttpályás közlekedés föld feletti és föld alatti megoldásai jelentik a legkedvezőbb jövőbe vezető utat. Budapest közlekedésének mindennapi tapasztalata egyértelműen bizonyítja, hogy szükséges a metróhálózat bővítése."

Bevezetőül ezzel a három mondattal igazolja a cikk a 4-es metrót. Eltekintve attól, hogy ezek az üres frázisok egyáltalán nem igazolják a 4-es metrót, sehol egy árva szó arról, hogy ki fogja ezt kifizetni (meg nem térül, az biztos). Arról se, hogy mennyibe fog ez kerülni. Arról se, hogy mennyibe került eddig. A szerint, amit a becsléseikről utoljára olyan fél évvel ezelőtt bevallottak, a 4-es metró 490 milliárd Ft-ba kerülne (Persze azt el is kellene hinni, hogy ennél nem több, akár százmilliárdokkal). Ehhez gondoljuk csak meg, a városi közlekedés-fejlesztésre az EU 2013-ig összesen 500 milliárd Ft-ot adhat egész Magyarországnak.

Az állammal, nemzettel, közösséggel szembeni felelőtlenség abban csúcsosodik ki, hogy a szerző azt írja: ez a metró „felértékeli a környezetében lévő ingatlanokat". Ez bizony igaz. De azt a szerző is tudja, hogy a pénzügyi feltételek - enyhén szólva - tisztázatlanok, és hogy a város vezetése arra készül, eladja a legértékesebb, belső ingatlanokat, és ebből fedezi a 4-es metró költségeit. Az a tőke tehát, amely ma fedezi a 4-es metró építését, megkapja azokat a belső ingatlanokat, amelyek értékét ez a metró fogja továbbemelni. Ez a tőke ily módon megtöbbszöröződik, és a hatalmi szférába emelkedik. Kockázat semmi, hiszen akik Budapest központját megveszik, azok az egész ország feletti gazdasági és politikai hatalmat is megveszik. Az országból kisajtolható extraprofitjuk számára pedig a határ a csillagos ég.

Akkor végül is kinek lesz ez a metró jó? Mármint ezen a tőkén és a közreműködőkön kívül. Még az is kérdéses, hogy annak a néhány százezer embernek (a 10 millióból) az utazása, aki használni fogja, lényegesen gyorsabb és kényelmesebb lesz. A legdurvább hamisítás a környezetszennyezésre való hivatkozás. Egyértelmű, hogy a környezeti terhelést a központi metró hatalmas mértékben növeli, hiszen a közlekedéshálózati centralizációt semmi annyira nem erősíti, mint a központi metró. A közlekedéshálózati centralizáció pedig a forgalom ill. a fogyasztás növekedésének legfőbb gerjesztője. A kérdésre, hogy miért épül a 4-es metró, a legegyenesebb válasz az volna: Azért, hogy a központ forgalmát, átjárhatóságát tovább növeljük. Persze a felszíni gépjárművek számára is. A központba befutó felszíni járműsávok átbocsátó képessége a metrónak köszönhetően legalább 1/3-ával fog megnövekedni. Szóval a 4-es metró nagyszabású lehet, de emberséges nem.

BENYÓ BERTALAN

 

nyitóoldal